Chronische bronchitis en longemfyseem

Tot voor kort was CARA de verzamelnaam voor astma, longemfyseem en chronische bronchitis. Bij alledrie is sprake van ontstekingen van de luchtwegen, maar de oorzaak en behandeling bij astma is heel anders dan die bij emfyseem en chronische bronchitis. Daarom wordt de term CARA steeds minder gebruikt. Nu hanteren we voor chronische bronchitis en emfyseem de afkorting COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Diseases).

Kenmerken van COPD

COPD is een langdurige ontsteking van het slijmvlies van de luchtwegen. Deze begint vaak met extra slijmvorming. Later beschadigt de ontsteking de longen. Verkoudheid, luchtweginfecties of prikkelende lucht, zoals rook, verergeren de ontsteking van het slijmvlies in de luchtwegen. Ook kunnen kleine luchtwegen hun stevigheid verliezen waardoor de longen minder rekbaar worden.

De oorzaak van COPD

Verreweg de belangrijkste oorzaak van COPD is (mee)roken, dit veroorzaakt een lang aanhoudende ontsteking van het slijmvlies in de luchtwegen. Langdurig werken in een omgeving met bijvoorbeeld veel steen- en metaalstofdeeltjes in de lucht kan ook tot een ontsteking leiden. De beschadiging van het slijmvlies verergert geleidelijk waardoor klachten vaak pas na het 40e levensjaar merkbaar worden. Verder kan erfelijkheid ook een rol spelen.

• Hoesten
  • Slijm opgeven
  • Piepende ademhaling
  • Kortademig bij inspanning

Advies

• Volg het beweegprogramma COPD
  • Stop met roken
  • Beweeg (wandel, fiets of zwem)
  • Eet gezond voor een gezond gewicht

Meer weten?

Als u nog vragen heeft, overleg dan met uw fysiotherapeut.
Voor specifieke vragen over COPD en bewegen kunt u kijken op:
astmafonds of netwerk copd