Spanningshoofdpijn zit meestal aan beide zijden van het hoofd, of als een band om het hoofd heen. De pijn is drukkend of knellend van aard. De spieren van schouders, nek en schedel zijn vaak meer gespannen en pijnlijk. U kunt last hebben van harde geluiden of fel licht. U bent niet misselijk maar heeft misschien minder eetlust.

De hoofdpijn kan een half uur tot een aantal dagen duren. Het komt zelden voor dat iemand dagelijks last heeft van spanningshoofdpijn.

Lichamelijke inspanning en werken is wel mogelijk. De intensiteit van de pijn wisselt gedurende de dag. Spanningshoofdpijn kan af en toe (episodisch) of zeer geregeld (chronisch) optreden. Lang aanhoudende spanningshoofdpijn kan leiden tot depressiviteit.

Spanningshoofdpijn komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Kenmerken spanningshoofdpijn

De hoofdpijn voldoet aan tenminste twee van de volgende punten:

• Pijn aan beide zijden van het hoofd
  • Doffe, drukkende pijn
  • Lichte tot matige pijn
  • De pijn neemt niet toe bij lichamelijke inspanning

Andere kenmerken:

• De pijn straalt uit van de nek naar het hoofd
  • Schouder en nekspieren zijn gespannen en pijnlijk
  • Triggerpoints (spierknoopjes) in nek, hals en schedelspieren
  • Gevoeligheid voor harde geluiden of fel licht
  • Depressie (bij chronische spanningshoofdpijn)
  • Misselijkheid (zonder braken)

Duur van de hoofdpijn:

• Episodische spanningshoofdpijn: 30 minuten -7 dagen
  • Chronische hoofdpijn: meer dan 15 dagen per maand.

Oorzaak spanningshoofdpijn

De oorzaak van spanningshoofdpijn is onbekend. Er bestaan vele, niet bewezen theorieën. Een van de theorieën stelt dat spanningshoofdpijn wordt veroorzaakt door de combinatie van pijn vanuit de nek en de aangezichtsspieren met een verlaagde pijndrempel in de hersenen.

Dat spanningshoofdpijn een psychische oorzaak heeft, is niet bewezen. De vraag is: Wordt de spanningshoofdpijn veroorzaakt door stress, of is stress het gevolg van de hoofdpijn?

Stress of spanningen zijn factoren die mogelijk hoofdpijn kunnen uitlokken. Bij spanningshoofdpijn zijn de dagelijkse matige stressoren meer verantwoordelijk dan grote, stressvolle gebeurtenissen. Spanningshoofdpijn is vaak niet zo heftig dat u uw dagelijkse taken niet kunt uitvoeren. Chronische spanningshoofdpijn gaat vaak gepaard met verschijnselen van depressie.